Prije nego što je Glavni kolodvor preuzeo svoju današnju ulogu, od 1862. do 1892. Zapadni kolodvor je slovio kao glavni zagrebački željeznički kolodvor.
Kompleks Zapadnog kolodvora je izgrađen u sklopu izgradnje same pruge na relaciji Zidani most (središnja Slovenija) – Zagreb – Sisak – Galdovo (riječna luka). Kolodvor je u promet pušten 01. listopada 1862. godine, a kolodvorska zgrada je do današnjeg dana gotovo u potpunosti zadržala svoje prvobitno “lice”, zbog čega je 1986. zaštićena kao kulturno dobro.
Gradnju Zapadnog kolodvora, kao i same prige, preuzelo je (temeljem koncesijskog ugovora) Carsko i kraljevsko društvo Južnih željeznica, prema čemu je kolodvor dobio svoje prvo ime – Južni kolodvor. Za vrijeme izgradnje kolodvora, probijena je i kolodvorska cesta (danas Ulica Republike Austrije).
01. siječnja 1924. godine, uslijed vlasničke promjene nad željezničkim prugama i održavanju, kolodvor je dobio novo ime – Zagreb – Sava, te ga zadržava sve do 1943. kada dobiva današnji naziv – Zapadni kolodvor.
Zgrada je obnovljena u rujnu 2007. godine.