Umirovljene i aktualne oznake tramvaja koji svakodnevno prometuju zagrebačkim ulicama

Danas se velika većina Zagrepčana koristi javnim prijevozom, većinom novim niskopodnim tramvajima, no često na zagrebačkim ulicama vidimo i starije modele, kojima ćemo posvetiti ovaj tekst.

Inače, tramvajski promet, kao javni prijevoz, uveden je u Zagreb 1891. godine, kada su tramvajska kola vukli konje. Elektrifikacija je uvedena 1910., a do danas duljina tramvajske mreže dosegnula je 116,3 kilometara. Prva tramvajska kola bila su izgražena u tvornici Weitzer u Grazu, a spremište se nalazilo na mjestu današnjeg Tehničkog muzeja Nikola Tesla.

Danas se uglavnom vozimo niskopodnim tramvajima (dvije verzije: TMK 2200 i TMK220K, kraća verzija prvog niskopodnog tramvaja). Zagrebačkim ulicama danas prometuje čak 277 tramvajskih vozila, od čega ih je 142 novih (niskopodni tramvaji).

Ostale oznake tramvaja koji nas danas voze gradom, ali i onih koji su umirovljeni, su sljedeće:

TMK 101 – Prvi tramvaj ovog tipa pušten je u promet 1951. godine. Radi se o dvoosovinskim tramvajima koje je proizvodio “Đuro Đaković”, iako su prva tri prototipa proizvedena u ZET-ovoj radionici. Uvođenjem u promet niskopodnih tramvaja TMK 2200 postupno se povlače iz prometa. Nisu u prometu od 2008..

TMK 201 – Četveroosovinski je tip tramvaja proizveden u tvornici “Đuro Đaković”, u Slavonskom Brodu. za potrebe tramvajske mreže Beograda, a zatim i Zagreba. Beogradski su primjerci tipizacijom voznog parka vozilima Tatra KT4 rashodovani, a u Zagrebu devet primjeraka i dalje aktivno sudjeluje u prijevozu putnika. Nekoliko je iskorišteno za proizvodnju TMK 2100.

TMK 201

Tatra T4 – Tramvaji ovoga tipa, proizvedeni u Češkoj, puštani su u promet u razdoblju od 1976. – 1982.. Tatra T4 je posljednji tip tramvaja koji je proizveden u tvornici ČKD, a koji se temelji na američkoj koncepciji PCC. Tramvaj je sličan tipu Tatra T3, no razlika je u širini vozila (2200 mm naspram 2500 mm u T3). Tramvaji T4D (za NDR) i T4YU (za bivšu Jugoslaviju) su prilagođeni za prikolice, ali su i izmjenjena postolja i električna oprema.

Tatra T4

Tatra KT4 – Tramvaji ovoga tipa, proizvedeni u Češkoj, puštani su u promet u razdoblju od 1976. – 1982..

Tatra KT4

Düwag GT-6 – Rabljeni tramvaji nabavljeni iz Mannheima u periodu od 1995. do 1996. godine. Više ne voze.

Düwag GT-6 Mannheime – Rabljeni tramvaji nabavljeni iz Mannheima u periodu od 1996. do 1997. godine. Više ne voze.

TMK 2100 – Ukupno je proizvedeno 16 dvozglobnih osamosovinskih tramvaja. Proizvođači su Končar i TŽV Gredelj. Za izradu su korištene prikolice TP-4 i TP 1-Z i motorna kola TMK 201, od kojih su, između ostaloga, ugrađeni prenosnici snage i vučni motori. Prototip je pušten u promet 1994. godine (TMK 2101). Ostali tramvaji puštani su u promet u periodu od 1997. do 2002. godine.

TMK 2100

TMK 2200 – TMK 2200 je niskopodni tramvaj konzorcija Crotram, a svi proizvedeni tramvaji ovog tipa trenutno se nalaze u voznom parku Zagrebačkog električnog tramvaja, te su prilagođeni zagrebačkoj prometnoj mreži. U promet su pušteni 2005. godine, a danas prevladavaju u mreži ZET-a. Tramvaj TMK 2200 sastoji se od pet segmenata međusobno povezanih četirima zglobovima. U području zglobova segmenti su međusobno povezani harmonika mjehovima i prelaznicima u obliku okretnih ploča. Vozilo je oslonjeno na tri okretna postolja (ispod 1., 3., i 5. segmenta) dok su ostali segmenti zavješeni na oslonjene segmente.

TMK 2200

TMK 2200K – Niskopodni tramvaj konzorcija Crotram. U voznom parku Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET-a) nosi oznaku TMK 2300. U odnosu na prethodni model iz serije TMK 2200, ova serija tramvaja ima dva modula manje, odnosno kraći je 11,26 metara, te shodno tome ima 72 putnička mjesta manje. Tramvaj je prilagođen zagrebačkoj prometnoj mreži. U tramvaju se istodobno može prevoziti 130 osoba, a ugrađeno je i 8 preklopnih sjedala.

Druge objave

Pjesma koja naslovom i melodijom osvaja sve Zagrepčanke i Zagrepčane

Pjesma koja svakako zaslužuje biti u našoj rubrici Zagreb...

Kip boga Merkura koji je preseljen s Hatzove kuće na Hotel Dubrovnik

Hotel Dubrovnik, smješten na Trgu bana Josipa Jelačića, izgrađen...

Obnova franjevačkog kompleksa na Kaptolu: Tragovi prošlosti izlaze na vidjelo

Na Kaptolu, gdje se povijest Zagreba osjeća na svakom...

Stambeno poslovna dvokatnica u Mesničkoj sagrađena 1844. godine za Gottfrieda Krausa

Ugrađena stambeno poslovna dvokatnica s pravokutnim dvorištem sagrađena je...

Novi Končarev tramvaj stiže na liniju 13: Zagrepčani odlučili u online anketi

Zahvaljujući glasovima građana u anketi na društvenim mrežama Grada...

Pročitajte i ovo:

Kip boga Merkura koji je preseljen s Hatzove kuće na Hotel Dubrovnik

Hotel Dubrovnik, smješten na Trgu bana Josipa Jelačića, izgrađen je na mjestu kuće trgovca Pavla Hatza 1929. godine. Osim što je preuzeo lokaciju Hatzove kuće,...

Stambeno poslovna dvokatnica u Mesničkoj sagrađena 1844. godine za Gottfrieda Krausa

Ugrađena stambeno poslovna dvokatnica s pravokutnim dvorištem sagrađena je 1844. godine za trgovca Gottfrieda Krausa. Cjelovito sačuvana prostorna struktura i bidermajerska pročelja. Kuća, po...

Novi Končarev tramvaj stiže na liniju 13: Zagrepčani odlučili u online anketi

Zahvaljujući glasovima građana u anketi na društvenim mrežama Grada Zagreba, odlučeno je da će drugi novi niskopodni tramvaj proizveden u Končaru uskoro voziti na...