back to top

Školstvo na Gradecu je imalo brojne nedostatke zbog čega su se neki školovali na Kaptolu

S postupnim razvijanjem organizacije i samim razvojem grada, a posebno s razvijanjem trgovine koja je bila izrazito bitna za razvoj grada, počela se sve više javljati potreba pismenim građanstvom. Gradec u početku nije imao posebnu potrebu graditi vlastitu školu, ponajviše zbog tada dobrih odnosa s Kaptolom. Naime, na Kaptolu se nalazila škola još u 12. stoljeću, a koju su mogla polaziti i gradečka djeca, koja su također mogla imati i privatne poduke doma koje su držali svećenici. No, kada se počinju razvijati prvi sukobi Kaptola i Gradeca, gradečka općina više ne može slati svoju mladež da se obrazuje na Kaptol, pa počinje priča o izgradnji vlastite škole. 

Gradovi su škole otvarali uglavnom s dopuštenjem crkve, koja je i nadgledala nastavu. Prema odredbama statuta Ivana, arhiđakona goričkoga, iz 1334. godine, arhiđakon zagrebačkog kaptola imao je dužnost nadgledati gradske učitelje te se kod župnika i župljana raspitivati o njihovu životu, kao i spaljivati knjige za koje bi smatrao da nisu u skladu s vjerom, ali i opominjati ih da školsku mladež moraju odgajati u katoličkom duhu.

U školama se učio vjeronauk, molitve, crkveno pjevanje, latinski, čitanje, pisanje i računanje, a onaj tko s uspjehom završi osnovna znanja, mogao je ići na više nauke u sjemeništa ili u druga učilišta. U školama su odgajani i oni koji su bili nadareni za lijepo pisanje – naučeni su bili latinski kako bi kasnije mogli raditi kao prepisivači povelja i raznih rukopisa, te crkvenih djela. Ti su ljudi bili poznati kao obrazovan i kulturan svijet, a uglavnom ih je bilo oko Kaptola, te od 15. stoljeća i na Gradecu.

Veliki problem osnovnog obrazovanja, ali i općenito u školstvu u to vrijeme, bila je visoka cijena papira, ali i jako loša dostupnost knjiga, zbog čega se najčešće učilo napamet, također nije bilo određenih nastavnih metoda..

Socijalan položaj učitelja bio je gotovo nikakav. Gradska općina je učitelja plaćala 9 forinta godišnje, no i ta plaća bi često kasnila. Zanimljivo je da je učitelj svoju plaću morao i sam utjerivati, i to od poreznih obveznika. Osim plaće, učitelj bi dio školarine dobivao u novcu ili u prirodninama.

Unatoč brojnim problemima koji su sputavali razvoj školstva na Gradecu, zanimljivo je da je škola ipak imala značajnijih uspjeha jer se Zagreb u 15. stoljeću spominje kao mjesto gdje se nalazi veliki broj pismenih ljudi.

Druge objave

Samozatajna kuća Kamauf iznad Kamenitih vrata na Gornjem gradu

Gotovo odmah iznad Kamenitih vrata, na adresi Kamenita 7,...

Kako je izgledao prvi susret srednjovjekovnog Zagreba s trgovinom i pravila trgovanja

Naturalna proizvodnja i proizvodi sitnog kućnog obrta, nakon utemeljenja...

Dva hrvatska grada za vrijeme rimske vladavine ovim prostorima: Uloga Zagreba i Siska

Dio sjeverne Hrvatske nije imao političke samostalnosti sve do...

Veliki požar zahvatio Vjesnikov neboder: Šteta na više katova, uzrok još nepoznat

Požar koji je u ponedjeljak, 17. studenog, oko 23...

Palača u Opatičkoj sagrađena 1838. godine za grofa Karla Draškovića

Poluugrađena dvokatna palača tlocrta u obliku slova "U", sagrađena...

Pročitajte i ovo:

Kako je izgledao prvi susret srednjovjekovnog Zagreba s trgovinom i pravila trgovanja

Naturalna proizvodnja i proizvodi sitnog kućnog obrta, nakon utemeljenja biskupije u Zagrebu (1094. godine), namirivali su potrebe stanovnika, a onda služili i za izmjenu...

Dva hrvatska grada za vrijeme rimske vladavine ovim prostorima: Uloga Zagreba i Siska

Dio sjeverne Hrvatske nije imao političke samostalnosti sve do početka 10. stoljeća kada dolazi u sastav hrvatske narodne države koja se razvila na dalmatinskom...

Veliki požar zahvatio Vjesnikov neboder: Šteta na više katova, uzrok još nepoznat

Požar koji je u ponedjeljak, 17. studenog, oko 23 sata zahvatio Vjesnikov neboder brzo se proširio okomito i obuhvatio više katova, uključujući i krovište,...