Svijet starih razglednica i fotografija u nama budi nostalgiju za prošlim vremenima te stoga nije neobično što ih mnogi sakupljaju u fizičkom ili virtualnom obliku. Razglednice naoko realistički i fotografski uvjerljivo prikazuju mjesta i ljude te nam stvaraju pozitivnu sliku o prošlim vremenima. Motivi na razglednicama pomno su odabrani jer su slika i ogledalo mjesta kojeg prikazuju. Na njima su birani motivi koji su smatrani bitnim za prostorni i društveni identitet mjesta. Budući da joj je namjena privući potencijalne posjetitelje, a putnicima služi kao lijepa uspomena morala je biti privlačna, lijepa, dopadljiva, romantična ili humoristična.
Razglednica je medij komunikacije, odnosno stvorena je da putuje i prenosi poruku. Stare razglednice nas privlače vizualnim živopisnim prikazima, ali i kratkim tekstovima koje nose. Dok su nekada putovale prostorom: željeznicom, kočijama, automobilima i brodovima te razveseljavale osobe koje su ih primale, nas vode u neko drugo vrijeme kojeg više nema i na mjesta koja su više ili manje izmijenjena. Ovom virtualnom izložbom šaljemo ih na Vašu adresu te one ponovno putuju i donose Vam dašak prošlosti.
Razglednice koje možete vidjeti u ovoj virtualnoj izložbi Hrvatskog povijesnog muzeja odabir su iz skupine razglednica nastalih nakon Drugog svjetskog rata do 1980-ih godina. Najveći broj tiskan je u nekadašnjem „Štamparskom zavodu Ognjen Prica“ u Zagrebu za razne nakladnike. Nekadašnja tiskara „Ognjen Prica“, današnja Agencija za komercijalnu djelatnost, slijednik je jedne od najznačajnijih zagrebačkih tiskara – „Litografija Rožankovski i Drug“ osnovane još davne 1898. godine.
Na razglednicama dominiraju klasični motivi veduta i panorama gradova i mjesta Jugoslavije koji imaju veliku dokumentarnu vrijednost jer su mnoga od njih tijekom vremena bitno izmijenjena prekomjernom neplanskom izgradnjom. Ono što je karakteristično za njih je duh vremena koji je prikazan na motivima, ali i dizajnu i tehnikama tiska. Motivi koji su poseban odraz vremena su prikazi stambene i hotelske arhitekture, memorijalnih mjesta i spomenika posvećenih Narodnooslobodilačkoj borbi, ali i prikazi ljudi, ulica, automobila, robnih kuća te mnogi drugi.
Izložbom je izdvojena tema putovanja i turizma sa svojim mnogobrojnim aspektima. Turizam je bio prepoznatljivo obilježje socijalističke Jugoslavije u svijetu te jedna od važnih gospodarskih grana koja je zemlji trebala popraviti trgovinsku bilancu i osigurati priljev deviznih valuta. Radi popularnosti ljetovanja na moru najveći dio turističkih posjeta i noćenja ostvaren je na Jadranu, odnosno u Hrvatskoj. Hrvatsku se danas uveliko percipira kao turističku zemlju, a fenomen turizma oblikovao je prostorni razvitak mnogobrojnih hrvatskih primorskih mjesta i bitno je utjecao na njihov identitet stoga je razumljiv povećan interes za povijest turizma i dokolice u posljednjih desetak godina.
Tematske cjeline:
I. Putovanja i prijevozna sredstva
II. Idemo na more!
III. Radnička odmarališta – socijalni turizam
IV. Hoteli i međunarodni turizam
V. Spomen turizam
VI. Kamo za vikend?
VII. Aktivan odmor – Sport i rekreacija
Izložbu možete pogledati klikom ovdje.