Pogrdni nadimak za jedan od najpoznatih simbola grada Zagreba

Svi znamo da je zagrebačka Uspinjača najkraća žičana željeznica te vrste u svijetu namijenjena javnom prijevozu, te da za uspon do Gornjeg grada, duljine 66 metara, treba svega 64 sekunde.

No, malobrojni Zagrepčani znaju cijelu povijest ovog simbola grada Zagreba. Tomićeva ulica je nekada nosila ime Bregovita ulica (nije teško zaključiti kako je došlo do tog naziva), te je osječki građevinski poduzetnik D. W. Klein počeo pratiti frekventnost pješačkog prometa stubama Bregovite ulice. Zaključak te analize iz 1888. godine je da baš ovim putem ljudi najviše idu prema Gornjem gradu, a ne Mesničkom ili Dugom ulicom (danas Radićevom).

Službeno puštanje u pogon dogodilo se 8. listopada 1890. godine. Uspinjača je bila na parni pogon s dvoja kola na izmjenički pogon, sa strojarnicom na gornjoj postaji. Prve kabine bile su razdijeljene na trgi dijela, a čeoni dijelovi kabina, s pogledom na Grič i Ilicu, bili su kao prvi razred. Središnji dio, zbog slabijeg panoramskog pogleda, pripadao je tzv drugom razredu. Trajna vožnja upriličena je tek 23. travnja 1893. godine.

Zbog učestalih kvarova na pogonskom dijelu narednih godina, bilo je slučajeva kada su čak putnici morali pogurati uspinjaču, zbog čega su je prozvali “zapinjačom”.

Popis članaka rubrike O Agramu ZAnimljivosti možete pronaći na licegrada.hr/oaza.