Pratite naš fotografski portal | licegrada.media

U sklopu održavanja manifestacije “Muzeji izvan muzeja”, na spoju Bakačeve i Cesarčeve ulice, postavljena je i replika legendarnog aviona iz 1910. kojeg je izradio naš izumitelj Slavoljub Penkala.

Eduard Slavoljub Penkala, bio je hrvatski inženjer kemije i izumitelj poljskog podrijetla, a ponajviše ga pamtimo zbog njegovog najpoznatijeg izuma – mehaničke olovke.

Mural posvećen Slavoljubu Penkali između Strossmayerovog šetališta i platoa Gradec na Gornjem gradu

Penkala je 1908. godine u Zagrebu počeo konstruirati zrakoplov kojim je trebalo biti toliko jednostavno upravljati da nije bila potrebna posebna priprema i obuka.

Kuća na Tomislavcu u kojoj je Penkala živio

Inovacije je patentirao 1909. godine, a zrakoplov je dovršen godinu poslije. Izgradio je i spremište za zrakoplove na vojnom vježbalištu između Selske ceste i potoka Črnomerec. Dragutin Novak je baš tamo uzletio zrakoplovom i tako postao prvim hrvatskim pilotom.

Penkala je mijenjao prvotnu konstrukciju kako bi poboljšao letne sposobnosti, no letjelicom se i dalje teško upravljalo, nakon čega se 1910. godine dogodila nezgoda u kojoj se zrakoplov oštetio, zbog čega Penkala odustaje od daljnjeg rada na njemu.

Povodom 100. godišnjice zrakoplovstva, članovi Aerokluba Zagreb odlučili su izgraditi repliku prvog aviona Slavoljuba Penkale. Replika aviona, kojim je Dragutin Novak poletio u zagrebačkom Črnomercu 1910. godine, konstruirana je od smrekovine, po nacrtima slavnog hrvatskog inženjera Antona Cvjetkovića, a izgradio ju je legendarni zagrebački graditelj Marijan Ivanček.

Raspon krila je 9 metara, dok je trup dug 10 metara.

Službena oznaka aviona je CA-10 Penkala, a nacrti za izgradnju replike Penkalinog zrakoplova nastali su na osnovu 11 poznatih fotografija jer drugih podataka nije bilo.

Više fotografija:

Replika aviona kojeg je konstruirao S. Penkala

Podijelite!
4

Pratite nas na našoj Facebook stranici!

Comments

comments